Symbolický rámec

Symbolický rámec v pojetí mnoha dnešních oddílů, je velké nepochopení tohoto nástroje. Snažíme s nezabřednout do symbolizování i když naše činnost v družinách Mláďat a na táborech má vždy nějaký příběh. Základní příběh naší činnosti je skauting. 

  1. Příběh:
    1. Mezinárodního skauting se se ztotožňuje pouze s Knihou džunglí a příběhem Mauglího, který jako nemluvně byl přijat do vlčí smečky a nevyhnutelně řeší existenci v komunitě ne jen jiné rasy, ale i druhu. Stejné problémy řeší mláďata, skauti, roveři i starší, během své činnosti a v civilním životě. Pro náš oddíl je to hlavní příběh, jedno jaký věk, nebo pohlaví.             
      Čeští skauti si rozdělili tyto příběhy
      1. Vlčata a Skauty stejně jak celý svět Knihu džunglí – Rudyarda Kiplinga
      2. Světlušky a Skautky se zabývají příběhem Broučku – Jana Karafiáta
      3. Vodní skauti příběhy Čolka a Žabky – Vladimíra Cvrčka (vodáky se dále nebudeme zabývat)

V oddíle příliš neprožíváme a nemateme děcka, pojmy smečka/roj a pod. Mauglího příběh a naše rámcové příběhy používáme spíš jako příklady, pro porovnání zkušeností členů, pro učení se porozumět a hledat v textu, občas jako nápovědu jaké aktivity přijdou, nebo pro inspiraci co vyzkoušet.

  1. Vlajky, znaky
    1. WOSM
    2. WAGGGS
    3. Oddílová vlajka
    4. družinová vlajky
  2. Kroj:
    1. Je součástí symbolického rámce, důležitou součástkou vystroje ABC. Významnou funkcí kroje je, že i když má jednotící prvky, má zároveň spoustu identifikačních znaku pro obě většinové pohlaví, pro věkové skupiny, pro zastávané funkce a dosažené vzdělání
      1. Benjamínci
      2. Vlčata 
      3. Světlušky
      4. Skauti
      5. Skautky
      6. Roveři
      7. Rangers
      8. Old skauti 
  3. Pozdrav
    1. Vlčata
    2. Světlušky
    3. Skauti a skautky
  4. Stezky:
    1. Jsou součástí skautského vzdělávacího systému, nástrojem pro sledování osobního růstu, který je podporován symbolickým rámcem. Není třeba plnit úkoly šturmem, ale zařadit je do běžného života v oddíle i mimo něj. Potom, když člen úkol zvládá, může jeho rádce navrhnout, na oddílové radě, že je člen připraven a žádá o podpis. U Mláďat je víc na dospělém průvodci, aby sledoval a programem modeloval růst členů.
      1. Vlčata – Nováček, Mauglí 1., 2., 3. stupeň
      2. Světlušky – Nováček, Lucerna 1., 2., 3. stupeň
      3. Skauti/Skautky – Nováček, Stezky 1. stupeň Cesta země, 2. stupeň Cesta vody, 3. stupeň Cesta Vzduchu, 4. stupeň cesta Ohně

Každá doba přináší další symbolické rámce. V počátcích to byl skauting jako takový, za 1. republiky se do něj promítlo národní uvědomění, možná i nacionalizmus, po 2. světové válce odboj proti německým nacistům, děcka si hráli na Němce a partyzáni, cvičily se jako do boje, v 60. letech to jelo na indiánství, v současné době se oddíly značně liší, doba je ve znamení her, které berou čas pro skutečný skauting. Říká se, že za dnešní stav může Foglar, ale spíš je to nepochopení přenesené z totalitního Pionýra a LT ROH do dnešního skautingu. Náš skaut je hodně pestrý, někdy možná až příliš, méně symbolických rámců by nám asi prospělo.
Víc času by se mělo věnovat tomu, že nebudeme členům chystat program na klíč od začátku do konce schůzky, od rána do večera, ale dáme jim prostor pro vlastní kreativitu a iniciativu, budeme jim dělat podporu tam, kde na vlastní plány nestačí.
Z naší zkušenosti to jde z tuha, protože kreativitu a iniciativu v dětech zabíjí prostředí jak v rodinách, ve škole i mimoškolním vzdělání, převládá vysoký tlak na výkon a chyby se trestají, chyba je problém. Většina času je o povelech: “… to nesmíš, to musíš, buď zticha, to nedělej!”, o organizování času a aktivit a o velkém strachu, díky kterému se z mládeže stávají pokojové květiny, které svou kreativitu a přirozenou motivaci živí na elektronice.

Více se o naší práci, v tomto ohledu, rozepíšeme o družinové soustavě.